tisdag 5 maj 2009

Trådlös hygrometer införskaffas

I början av 2008 bestämde jag mig för att införskaffa en hygrometer för att själv kunna hålla koll på den relativa luftfuktigheten i grunden. Jag kollade runt lite innan jag till slut fastnade för ett så kallat Klimatminne från Safecast.

Kraven jag hade var att det skulle vara trådlös kommunikation mellan sensorerna, anslutningsmöjligheter för 3 externa givare/sensorer, samt att värdena skulle lagras för att sedan kunna överföras till datorn. Självklart ville jag ha ett klimatminne av hög kvalitet och med så liten felmarginal som möjligt på mätvärdena. Men vill man ha en riktig proffssensor med en felmarginal på endast +- 1% så får man pröjsa 5000:-.

Produkten jag köpte är Klimatminne WS-8610 med en medföljande trådlös givare TX3-TH. Jag beställde även två extra trådlösa givare av modellen TX4. Dessa har en felmarginal på +- 5%, men ska enligt Safecast vara av bra kvalitet.

Detta klimatminne visar och loggar temperatur, luftfuktighet och daggpunkt tillsammans med exakta klockslag och datum. Var femte minut sparas värdena. Efter en stunds krånglande med att få kontakt med alla 3 sensorerna så fick jag det att fungera. Sedan har de fungerat oavbrutet. Jag har fått byta batterier i TX3:an en gång, det är det ända.

Jag har nu extremt mycket data som jag ska importera i Excel och försöka få fram lite överskådliga diagram av. Kommer publicera dem här senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar